Az e-learning kerete rengeteg lehetőséget hordoz magában nemcsak szakmai téren, de bevethető a kollégák mentális egészségének hatékony fejlesztéséhez is. Mit jelent „megtölteni” ezt a rendszert a pszichoedukáció tartalmaival? Cikkünk szakértő segítségével erre a kérdésre ad választ.
» Élményalapú edukáció az online térben
Az online tanulási mód (e-learning) a virágkorát éli, hiszen a pandémia hirtelen betörésével alapjaiban kellett áthelyezni a tanulás személyes formáját az online térbe, mely azóta is megmaradt, szervesen beépülve a hibrid munkavégzésbe. Óriási előnye, hogy egy szervezetben akár az összes kolléga egyszerre vehet részt a tanfolyamokon és férhet hozzá a folyamatos fejlődést biztosító képzésekhez, mindenki a saját tempója szerint haladhat, valamint önálló időbeosztás szerint a nap bármely szakában elérhetik a tartalmakat.
Élményközpontú e-learning
Nemcsak a munkában és a magánéletünkben, de a tanulásban is hangsúlyosan előtérbe került az élmény kérdése. A tanulási folyamat élménnyé alakítása a „lifelong learning” koncepciója is: ne csak a célt, hanem az odavezető utat is élvezzük, jutalmazzuk meg magunkat a mérföldköveknél, érezzük át a fejlődés pozitív érzését. Ez az „élményközpontú e-learning” megvalósulhat interaktív tartalmak (kvízek) és izgalmas vizuális egységek (webinárok, szerepjátékok) bevonásával, melyek szinte észrevétlenül ragadják meg a tanulni vágyó kolléga figyelmét.
Az egyéni képzés mellett a közösségi tanulás is megvalósulhat az online fórumok és csoportok segítségével, melyek során a résztvevők megoszthatják egymással tapasztalataikat és támogathatják egymást a fejlődési folyamatban. Az egyik legismertebb e-learning felület a LinkedIn Learning, ahol több tízezer kurzust látogat meg naponta a több millió felhasználó. Érdekes adat azonban, hogy Magyarországon a LinkedIn felhasználtsága messze alulmarad a nyugat-európai átlagtól: népességarányosan Hollandiában négyszer annyi ember használja aktívan a LinkedIn-t és kapcsolódó kurzusait, mint Magyarországon. Ennek oka nagyrészt a kultúraspecifikusság, más a tanulással kapcsolatos hozzáállás. Érdemes itthon is nagyobb figyelmet fordítani a folyamatos pozitív visszajelzésre.
Mit tesz hozzá a pszichoedukációs tartalom?
Transzparens kommunikációval el lehet oszlatni a tévhiteket, amelyek az e-learning tananyagokat övezik. Fontos például megértetni, hogy egy e-learning tanfolyamot nem(csak) azért kap a kolléga, hogy hatékonyabban dolgozzon, több profitot termeljen, hanem azért is, mert a vállalat gondoskodni szeretne a mentális jóllétéről vagy a reziliencia növeléséről.
A pszichoedukációs tartalmak pontosan ezt célozzák meg, hiszen óriási az igény egy olyan eszköztárra, mely segít megküzdeni a bizonytalanságból, folyamatos változásból adódó kihívásokkal szemben. Olyan gyakorlati, mindennapi szokásokba beilleszthető tudásátadásról van szó, mely kiválóan beépíthető az e-learning rendszerébe, ezzel erősítve a szervezetet az egyén, a csapat és a kultúra szintjein is. A pszichoedukáció és e-learning ereje megsokszorozható akkor, ha egy komplex vállalati egészségprogram részeként használjuk, szorosan belefonva a HR-stratégia éves tervébe.